Börja Springa

5 tips att tänka på när du ska springa med löparvagn

Att kunna springa tillsammans med sitt barn i löparvagn öppnar många möjligheter. För mig kändes det härligt att kunna ta sig lite  längre sträckor tillsammans med min dotter.

Vi har sprungit till många olika platser, där vi gjort stopp för lite lek och fika, innan vi tagit oss hemåt igen. Dottern har då fått en härlig upplevelse samtidigt som jag fått till ett löppass! Win-win :) 

Det är såklart lite jobbigare att springa med vagn än utan, i början blev jag helt slut på kort tid! Men när jag fick till tekniken och anpassade fart och sträcka så blev det mer och mer njutbart för varje gång.

Gör löpturen till ett äventyr med löparvagn

Jag var rädd att jag inte skulle kunna eller hinna springa så mycket när vi hade fått vårt första barn, men med en bra löparvagn blev det tvärtom! Om man vill springa en längre sträcka är det smart att pricka in att springa när barnet ändå ska sova.

Är det ett äldre barn som inte sover så se till att det finns något gott att knapra på samt gör flera stopp efter vägen, stanna till och lek eller upptäck något tillsammans innan ni tar er vidare igen.  Att se till att barnet trivs att hänga med i vagnen är A och O.

När kan du börja springa med ditt barn i vagn?

Du bör vänta tills barnet är ca 6 månader gammal, då är barnet stabilare i nacken och kan hålla det uppe med egen kraft. Vill du ändå investera i en löpvagn från början så går det oftast att använda en liggdel på vagnen. Då börjar du att gå promenader med den, innan du börjar springa. 

Är du en mamma som ska springa så är det också bra att vänta ca 6-9 månader innan kroppen är redo för den belastning som löpningen utgör. Du bör ha återfått styrka och kontroll i bäckenbottenmuskulaturen samt magmusklerna innan du kan börja springa igen.

Känner du en tyngdkänsla ner mot bäckenbotten, som att något håller på att “ramla ut” bör du vänta med att springa. Även om det är svårt att hålla tätt. Ta hjälp av någon som jobbar med kvinnohälsa och/eller mammaträning om du känner att det är svårt att själv veta och känna. 

Här följer 5 tips för dig att tänka på när du ska springa med löparvagn:

  1. Spring nära vagnen! När du håller i handtaget så behöver du vara nära vagnen för att kunna hålla så upprätt hållning som möjligt. Det är lätt att böja för mycket i höfterna!

  2. Tänk att du driver vagnen framåt med hjälp av höfterna! Det kommer också hjälpa din hållning. Undvik att putta vagnen med enbart armkraft utan ha böjd arm och skjut fram vagnen med hjälp av kraft från höften.

  3. Byt hand ofta! När du springer utan vagn så låter du dina armar pendla men det blir såklart svårt när du ska hålla i handtaget. Byt därför hand ofta, ca var 10-20:e steg.

  4. Spring på barnets villkor! Kanske det allra viktigaste är att vara flexibel i sin planering! Se till att det blir ett litet äventyr som ni gör tillsammans, det gör att barnet också förknippar löpturen med något som är roligt. Och det gör det hela mycket enklare 😊 Jag blir superglad när min dotter frågar om vi inte ska springa med vagnen snart igen😊

    Se till att barnet har lagom mycket kläder på sig, att du har med ombyte och något mellanmål (och extra  blöja om det är aktuellt). Det är också bra att ha ett helt genomskinligt regnöverdrag, som barnet ser bra igenom. Det skyddar även bra mot vind!
  1. Använd en vagn som är lämpad för löpning! Vagnen ska ha tre hjul och det främre hjulet bör gå att låsa. Det ska finnas ordentlig sele, ett 5-punktsbälte,  så att barnet sitter säkert i vagnen. Det ska också helst finnas en inbyggd handbroms. Givetvis kan du testa korta sträckor på plan mark med en vanlig barnvagn innan du investerar i en löparvagn.

    Vi är till exempel jättenöjda med vår Thule Urban Glide som man kan använda både som vanlig vagn samt löparvagn, eftersom det främre hjulet är vridbart och kan låsas vid löpning! Den väger också relativt lite så den är lätt att lyfta om det behövs. Den är också enkel att fälla ihop - vilket är ett stort plus för mig :D

    Men det som kanske är allra bäst med vagnen är att det är gott om utrymme för benen, så att du kan komma så nära ditt vanliga löpsteg som möjligt!